Consumentenbond start campagne tegen misleidende voedseletiketten
De Consumentenbond stelt opnieuw misleidende informatie op etiketten aan de kaak. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 90% van de consumenten vindt dat er iets moet worden gedaan aan misleidende informatie op etiketten.
De Consumentenbond pleit al jaren voor betere informatie op voedseletiketten en heeft onder andere een Wall of Shame, waarop etiketten worden getoond die consumenten op het verkeerde been zetten.
Nog steeds zijn er volgens de consumentenorganisatie teveel producten met misleidende etiketten, daarom wordt nu de campagne ‘Dit deugt niet’ gestart en kunnen consumenten een petitie voor eerlijke informatie tekenen. Indien nodig zal de Consumentenbond ook gerechtelijke stappen ondernemen.
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten het met name belangrijk vinden dat de voorkant van een product een goed beeld geeft van wat er in zit. Staan ingrediënten prominent op de voorkant van de verpakking, dan wekt dit de verwachting dat er ook veel van in het product zit. Als voorbeeld wordt genoemd Jordans Super Berry Granola. Bij dit product wekken zowel de naam als de verpakking de suggestie dat er veel bessen in zetten, terwijl er in werkelijkheid maar 2,5 % in zit.