16 januari 2017

Etiketten vis en aquacultuurproducten duidelijk

De meerderheid van de EU consumenten vindt de informatie die verstrekt wordt op etiketten van vis en aquacultuurproducten duidelijk en eenvoudig te begrijpen. Dit blijkt uit de resultaten van een nieuw Eurobarometer onderzoek naar de consumentengewoonten met betrekking tot visserij- en aquacultuurproducten in de EU.

In de EU wordt vrij regelmatig vis gegeten. Er is daarbij een duidelijk verband tussen hoe ver mensen van zee wonen en de frequentie van visconsumptie. Consumenten proberen graag nieuwe producten en soorten uit (60%). De meeste vis wordt gekocht bij de supermarkt, waarbij vooral wordt gelet op het uiterlijk van het product, gevolgd door de prijs en de oorsprong van het product. 68 % van de consumenten gaf aan meer vis te gaan eten als de prijzen lager zouden zijn. De Nederlandse consument vindt dit minder doorslaggevend, 49% zou in ons land meer vis gaan kopen als de prijs lager zou zijn.

De etiketten worden als duidelijk en eenvoudig te begrijpen beschouwd. Met name vinden consumenten het belangrijk om de uiterste gebruikdatum of de 'ten minste houdbaar tot'-datum te kunnen zien. Gevolgd door de product- en soortnaam en of het product eerder bevroren is geweest. Op etiketten van ingeblikte of bereide producten wil de consument graag zien waar het gebruikte product vandaan komt. Op alle etiketten voor visserij- en aquacultuurproducten zou in ieder geval de vangst- of productiedatum vermeld moeten worden. De Nederlandse consument (58%) hecht daarnaast waarde aan milieu-informatie. 

Volgens Eurocommissaris voor Milieu, Maritieme Zaken en Visserij, Karmenu Vella, helpt dit onderzoek te begrijpen hoe Europeanen hun vis- en schaaldieren kiezen en helpt het bij de beleidsvorming. "We must make sure that consumers continue to have a wide range of high quality seafood to choose from. That is why we are determined to reach targets on sustainable fishing by 2020", aldus de Eurocommissaris.

Meer nieuws

aanpassing-identificatiemerk-vlees-zuivel
 
25 april 2024

Aanpassing vereist van het identificatiemerk voor dierlijke producten

Het identificatiemerk, ook bekend als het “ovaaltje”, dat producenten van levensmiddelen van dierlijke oorsprong op hun producten moeten vermelden,...

allergenen-voedselinformatieverordening-mosterdzaad
 
22 april 2024

Voorstel tot aanpassing allergenenlijst aangenomen

De Europese Commissie heeft op 17 april een voorstel voor een gedelegeerde verordening aangenomen waarin de allergenenlijst van de...

bga-mexico-tequila
 
04 maart 2024

Europees Parlement stemt in met betere bescherming voor geografische aanduidingen

Op 28 februari heeft het Europees Parlement ingestemd met een nieuwe verordening, waarbij de regels betreffende geografische aanduidingen voor...

5574

Inloggen