04 maart 2020

Industrie vraagt aandacht voor gebruik digitale middelen bij verstrekking verplichte productinformatie

Diverse organisaties, waaronder FoodDrinkEurope, EuroCommerce en Spirits Europe, hebben een gezamenlijke brief aan de Europese Commissie geschreven. In deze brief wordt aandacht gevraagd voor de kansen die digitalisering kan opleveren voor de Europese Unie (EU), met name ten aanzien van verplichte productinformatie.

digitalfoodinformation

De Europese Commissie heeft in de Europese ‘Green Deal’ (een plan voor een klimaatneutrale Europese Unie) al aangekondigd dat er gekeken zal worden naar nieuwe manieren om consumenten beter informatie te verstrekken, onder andere met behulp van digitale middelen. In de onlangs gepubliceerde mededeling ‘Shaping Europe’s digital future’ staat dat de Commissie voor het eind van dit jaar met een nieuwe consumentenagenda wil komen, waarin ook aandacht moet komen voor digitalisering en informatieverstrekking.

In de gezamenlijke brief zeggen de organisaties blij te zijn met het feit dat de Europese Commissie aandacht aan dit onderwerp besteed en verzoeken zij de Commissie om verder onderzoek te doen naar de mogelijkheden van digitale middelen. Digitale informatieverstrekking kan helpen bij het efficiënter en persoonlijker communiceren. Daarnaast kan het leiden tot minder verpakkingsafval, een verlaging van verzendkosten en het vrije verkeer van goederen binnen de EU vereenvoudigen.

De organisaties verzoeken de Europese Commissie om een Europees Stakeholders Forum op te zetten dat op regelmatige basis gaat overleggen over dit onderwerp. Ook zou de Europese Commissie moeten gaan onderzoeken welke mogelijkheden digitalisering precies biedt als een wettelijk erkende manier om verplichte productinformatie te verstrekken. Bij levensmiddelen kan er gedacht worden aan een code op de verpakking die de consument met zijn mobiel kan scannen, waarna de verplichte voedselinformatie op zijn scherm verschijnt. Eventueel zou de Europese Commissie wetswijzigingen moeten aannemen, indien zou blijken dat deze manier van informatieverstrekking voordelen zou opleveren voor zowel consumenten als het bedrijfsleven. Belangrijk hierbij is dat alle bedrijven, of ze nu (heel) groot of klein zijn, gebruik kunnen maken en kunnen profiteren van de digitale informatietechnologieën.

Verder zouden er eventueel richtsnoeren moeten worden opgesteld, zodat digitaal verstrekte consumenteninformatie onder andere nauwkeurig, transparant en betrouwbaar is. Zowel het vertrouwen van consumenten als bedrijven moet op die manier vergroot worden.

Bron: Industry Joint Letter Digital means and mandatory product information

Meer nieuws

aanpassing-identificatiemerk-vlees-zuivel
 
25 april 2024

Aanpassing vereist van het identificatiemerk voor dierlijke producten

Het identificatiemerk, ook bekend als het “ovaaltje”, dat producenten van levensmiddelen van dierlijke oorsprong op hun producten moeten vermelden,...

allergenen-voedselinformatieverordening-mosterdzaad
 
22 april 2024

Voorstel tot aanpassing allergenenlijst aangenomen

De Europese Commissie heeft op 17 april een voorstel voor een gedelegeerde verordening aangenomen waarin de allergenenlijst van de...

bga-mexico-tequila
 
04 maart 2024

Europees Parlement stemt in met betere bescherming voor geografische aanduidingen

Op 28 februari heeft het Europees Parlement ingestemd met een nieuwe verordening, waarbij de regels betreffende geografische aanduidingen voor...

7166

Inloggen