Voorlopig geen nieuwe wetgeving om misleidende etiketten aan te pakken
De Europese Commissie is voorlopig niet van plan om met nieuwe wetgeving te komen om misleidende etiketten aan te pakken.
Dit heeft commissaris Andriukaitis gezegd in antwoord op diverse vragen van parlementsleden over het afgelopen juni verschenen rapport ‘Food labels: tricks of the trade’ van de Europese Consumenten Organisatie (BEUC).
In dit rapport haalt de BEUC drie praktijkvoorbeelden van misleidende voedseletiketten aan:
- Industriële producten die worden aangeduid als “traditioneel” of “ambachtelijk”;
- Dranken en zuivel met weinig of geen echt fruit met afbeeldingen van fruit;
- Brood, koekjes, pasta etc. met nauwelijks vezels die worden aangeduid als “volkoren”.
BEUC vindt dat de huidige etiketteringswetgeving (Verordening (EU) nr. 1169/2011) tekort schiet en dat er aanvullende wetgeving moet komen over met name:
- Het gebruik van marketingtermen als “traditioneel”, “ambachtelijk” of “natuurlijk”;
- Minimum hoeveelheden voor producten waarbij bepaalde ingrediënten op de voorkant van de verpakking worden benadrukt;
- Vermelding van het percentage van geadverteerde ingrediënten (zoals fruit of volkoren) op de voorkant van de verpakking.
Commissaris Andriukaitis heeft namens de Europese Commissie geantwoord dat de consument met de huidige voedselinformatiewetgeving (1169/2011), wetgeving voor vruchtensappen (Richtlijn 2001/112/EG) en Richtlijn 2005/29/EG inzake oneerlijke handelspraktijken, adequaat geïnformeerd en voldoende beschermd wordt tegen misleiding.
De verantwoordelijkheid voor het naleven van de EU-regels ligt bij de lidstaten en moet altijd van geval tot geval op nationaal niveau worden bekeken. De Europese Commissie is dan ook niet van plan om op EU-niveau met wetgeving te komen voor het gebruik van termen als “natuurlijk”, “traditioneel” of “ambachtelijk”. Ook nieuwe wetgeving voor vruchtensappen staat niet op de planning.